Myyntitapaaminen on tilaisuus, jossa saadaan lisää tietoa asiakkaan tarpeista.
Myyntitapaamisessa päästään usein sille tasolle, että myynti konkretisoituu jollakin tasolla ja päästään vääntämään kauppaa.
Joskus tapaamisten määrä kuitenkin tökkii. Mistä tapaamisia saisi lisää? Lue lisää!
Markkinoilla on erilaisia toimijoita, jotka varaavat sinulle tapaamisia. Palvelu on yksinkertainen: Kerrot toiminnastasi ja koulutat myyjän tekemään sitä. Kun tapaamisia tulee, maksat summan tapaamisesta palkkiona. Jos olet varma myymästäsi palvelusta tai tuotteesta, ei silloin ole riskejä koko buukkausfirman käyttämisessä, koska voit tapaamisessa hoitaa itse kaupan loppuun asti.
Tapaamiset ei tietenkään tule ilmaiseksi. Jotta saadaan buukkausyrityksen myyjät osaaviksi, tarkoittaa se niiden kouluttamista. Jonkun yrityksen pitää maksaa bookkaajalle palkkaa, joten kustannukset per tapaaminen on yleensä korkeampia, kuin mitä saisit omalla myyjällä.
Toki buukkausyritykset ovat sitoutuneita tekemään sovitun määrän ja palveluna ostettu tapaamisten sopiminen on huomattavasti yksinkertaisempaa kuin myyjän kanssa oman yrityksen sisällä.
Erilaisia hinnoitteluja löytyy paljon ja bookkausfirma hinnoittelee palvelunsa verraten myymäsi palvelun hintaan. Monilla buukkausfirmoilla saattaa tulla hintaa alkupalaverista, myyntitarinan kehittämiskeskusteluista, raportoinneista sekä itse buukkaamisesta. Voidaan auttaa tapaamisten saantia paremmin tarkan yrityksen toiminnan läpikäynnin avulla ja sen jälkeen on suurempi todennäköisyys siitä kuinka myyjät voivat hoitaa sinulle tapaamisia.
Flowsales kertoo sivuillaan keskimäärin tapaamisen kustannukseksi 160 euroa. Hinnoittelua ei selkeästi näy muista kehitystoimenpiteistä, mutta ainekin alkupalaverista ja buukkaajien opastamisesta veloitetaan aloitussumma tuohon päälle.
ProBookerssilla aloitustapaaminen maksaa 600e ja jokainen sovittu tapaaminen 140 euroa. Tapaaminen sisältää takuun, eli jos asiakas peruu et silloin maksa kulua. Aloitusprosessi sisältää soittolistan laadinnan, kontaktit soittolistalle, aloituspalaverit ja koulutuksen soittajille projektiin.
Solmia toimii tuntilaskutusperiaatteella 45e/h. Solmialla tavoitteena on tehdä enemmän kuin vain sopia tapaaminen - innostava puhelu, eikä pelkkää kylmäsoittoa!
Myyjän tuntipalkan ylläpitäminen voi olla kallista jos tapaamisia ei synny. Entä jos myyjän henkilökemiat eivät kohtaa kanssasi ja myyjä ei ole motivoitunut? Silloin maksat palkkaa ilman tuloksia ja pahimmassa tapauksessa joudut irtisanomaan myyjän menettäen samalla arvokasta aikaa mikä on käytetty koulutukseen.
Bookkauspalvelu toimii objektiivisesti ja maksat vain sovituista tapaamisista. Jos buukkauspalvelu saa sovittua sinulle 20 asiakastapaamista, maksat siitä noin 3 000 euroa. Ei sitoutumista lomapäiviin tai soittoja sairaudesta.
Pelkkää voittoa sovituista tapaamisista. Jos palvelusi on hinnoiteltu niin alas ettei 20 tapaamisella saa kannattavammaksi toimintaa, silloin kannattaa itse alkaa sopimaan tapaamisia tai palkata myyjä hoitamaan sitä, isommilla riskeillä tottakai.
Aina ei ole varaa maksaa yritykselle tapaamisten sopimiseksi ja silloin käytät oman aikasi parhaiten sopimalla itse tapaamisesi ja hoitamalla myynnin. Myynti kuulostaa yksinkertaiselta, mutta pitää sisällään kurinalaisuutta ja valikoituja myyntiprosessin palasia onnistuakseen.
Tavoitteet ja rutiinit ovat tärkeitä. Määrittele itsellesi päivä, viikko, kuukausi, vuosineljännes ja vuositavoitteet oman maun mukaan. Hyvä vinkki on käydä ennen viikonalkua kaikkia tärkeät tulevan viikon tapaamiset läpi, tyhjentää sähköpostit ja suunnitella mitä tulee tekemään tulevalla viikolla. Lisäämällä tähän vielä joka viikko toistuvan katsauksen pääsitkö tavoitteisiisi, tulet huomaamaan miten suuri vaikutus sillä on.
Prospektointi, eli asiakkaiden etsintä myynnin tukemiseksi saattaa tuntua hankalalta. On olemassa paljon tapoja löytää yhteystietoja ilmaiseksi, esimerkiksi selailemalla kartassa yrityksiä läpi alueeltasi. Internet on täynnä ilmaisia yhteystietoja, käytä aikaa niiden etsimiseen ja ota asiakkaisiisi yhteyttä.
Mitä enemmän sinulla on mahdollisia asiakkaita, sitä todennäköisempää myynnin onnistumien on. Sinulla voi käydä tuuri ja voit saada asiakkaan heti ensimmäisellä yhteydenotolla, mutta varsinkin jos myynneissä on ongelmia, niin kerää silloin mahdollisimman paljon yhteystietoja itsellesi ja aloita kontaktointi.
Selvitä mitä ongelmia voit ratkaista asiakkaalta jo ennen tapaamista. Kerro etukäteen miten ongelmat vaikuttavat asiakkaan liiketoimintaan ja miten saisitte ongelmat hoidettua kuntoon mahdollisimman helposti. Voit tehdä sen soittamalla, mainoksilla tai sähköpostiviestillä. Soittamalla ja sähköpostiviestillä voit kohdentaa tarkemmin asiakkaan varsinaista ongelmaa, kun taas mainoksilla voit vaikuttaa suurempaan yleisöön yhdellä kertaa.
B2B myynnin tärkeässä roolissa ovat tietenkin uudet asiakkaat, mutta myös vanhat. B2B myynnin kulmakivenä kannattaa pitää huolta vanhoista, jo olemassaolevista asiakkaista parhaimpien tuloksien saamiseksi.
Monilla yrityksillä on ongelmana ettei asiakkaille anneta tarpeeksi huomiota ja sinä voit muuttaa tämän olemalla yhteydessä heihin säännöllisesti. Ensinnäkin pidät huolen, että asiakkaat pysyvät mukana ja toiseksi voit myös tarjota asiakkaillesi lisäpalveluita tai tuotteita.
Jos he ovat luottaneet sinuun jo kerran, niin miksi he eivät luottaisi uudestaankin? Vanhojen asiakkaiden kontaktoiminen on kuitenkin huomattavasti helpompaa kuin uusien ja pääset rupattelemaan niitä näitä tuota pikaa!
Onko kaikki temput käytetty? Myyntiprosessin osia on B2B myynnin osalta niin paljon, että kaikkea ei varmasti ole tullut kokeiltua.
Kokeile vaikka kerätä Googlen karttasovelluksen avulla tieto lähelläsi olevista yrityksistä ja ala käymään yrityksiä yksitellen läpi. Kokoajan digitalisoituvassa maailmassa lähikontaktit ovat ihmisille harvassa ja tavoitat varmasti monta kivijalkamyymälän omistajaa astumalla kauppaan sisään.
Toki myymäsi palvelu tai tuote määrittää miten B2B myynnissä kannattaa toimia. Jos yritys myy pakkaustarvikkeita tukkukaupalla, ei välttämättä sellaista palvelua kannata lähteä tarjoamaan kivijalkamyymälle, joka ei välttämättä tee edes verkkokauppatoimintaa.
Voit kuitenkin tässä tilanteessa suositella verkkokaupan perustamista yrittäjälle ja olla heti ensimmäinen kontaki, kun yritys myy tuotteitaan verkossa ja tarvitsee pakkaustarvikkeita.
Myynti ei aina onnistu, sille ei mahda mitään. B2B on erilaista kuin B2C, koska asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttaa erilaiset asiat, kuin yritysten kanssa tehtävään kauppaan.
Kannattaa kuitenkin tarpeeksi ajoissa alkaa miettimään mitä tehdään väärin tai missä myyntiprosessin vaiheessa kaikki menee mönkään. Lähde miettimään asiaa hinnoittelusta aina myyntitapaamiseen asti. Jossain vaiheessa ollaan menty mönkään ja se tekee hallaa myynnille.
Minkälaiset eri toimenpiteet auttoivat saamaan tapaamisia aiemmin? Olivatko yritykset paremmin kohdistettuja, oliko suoraan soittaminen tehokkaampaa, vai kenties ostaja oli etsinyt palveluita aikaisemmin?
Moni tekijä on aiemmin voinut vaikuttaa tapaamisten määrään. Mieti mitä uutta olet tehnyt tai jos et ole muuttanut mitään toiminnassasi, niin onko maailmantilanne muuttunut tai yritysten ostokäyttäytyminen?
B2B myynnin kanssa toimiessa tulee väkisinkin vastaan tiimiläisten, ystävien tai verkostojen apu. Kysele kavereilta ketkä ovat samalla toimialalla tai verkostoidu uusien ihmisten kanssa ja selvitä miten voisit saada myyntiä edistettyä. Voi olla että tuttavien yrityksille ei mene kaupaksi, mutta he kertovat eteenpäin omille verkostoilleen ja saat sitä kautta tehostettua liiketoimintaasi.