B2B-myynti.fi
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti.fi
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti.fi
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti.fi
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti.fi
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti.fi
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti.fi
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti.fi
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti.fi
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti.fi
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
Lisää kauppaa

Miten saan lisää asiakkaita?

20/8/2022
Lukuaika 5 minuuttia

Asiakas on kuningas! Kun pidät sen mielessä, voit saada lisää asiakkaita. Hyvistä kokemuksista kerrotaan muutamille, mutta huonoista kokemuksista tutkimusten mukaan jopa 15 henkilölle.

Erityisesti hyvän asiakaskokemuksen tarjoaminen tuo sinulle todennäköisesti lisää asiakkaita. Toki muitakin keinoja löytyy asiakkaiden hankintaan.

Käymme niitä keinoja läpi tässä artikkelissa. Vähän myyjän itsensä ja vähän yrityksen näkökulmasta.

asiakaskokemus merkittelee suurta roolia, ihan kuten ravintolassa

Referenssit tukevat myyntiä

Erityisesti B2B-myynnissä referenssitarinat herättävät luottamusta ja vaikuttaa merkittävästi asiakkaan ostopäätökseen. Jos et löydä yrityksen sivuilta minkäänlaisia viitteitä siitä, että asiakkaat ovat tyytyväisiä, niin ei se sinussakaan herätä luottamusta. Vaikka toimisit alalla missä saatetaan saada välillä huonoa palautetta, niin voit silti valita parhaimmat päältä ja dokumentoida ne sivuillesi.

Ajattele asiaa vähän kuin ravintolan etsintää. Valitset todennäköisesti 4,5 tähteä saaneen ravintolan kuin 2,3 tähteä saaneen. On olemassa lupaus, että ruoka on korkeammat arvostelut saaneella ravintolalla parempaa.

Jos keräät asiakkailta tietoa ja rakennat kattavan asiakastarinan, voit samalla kertoa kätevästi potentiaalisille asiakkaille mitä projekteja olet toteuttaneet heille. Potentiaaliset asiakkaat ovat vain pienen suostuttelun päässä, jos he löytävät palvelusi. Älä turhaan säästele panoksiasi, vaan laita kaikki parhaimman näköiset luvut ja toimintatavat esille tarinoissasi. Et voi tietää onko potentiaalinen asiakas juuri vastaavan palvelun tarpeessa.

Tarinat parantavat näkyvyyttä ja lisäävät kiinnostusta

Saat helposti sisältöä sivuillesi, mikä parantaa näkyvyyttäsi hakukoneissa. Jos et ole muuten taitava kirjoittamaan, niin kirjoita edes asiakastarinoita. Mitä enemmän sivuillasi on tavaraa, sitä enemmän se tavoittaa liikennettä ja lisää myyntiä.

Asiakastarinoita on kätevä myös postata sosiaaliseen mediaan. Mikäs sen parempaa linkkaripöhinää, kuin kertoa miten tyytyväisiä asiakkaat olivat. Saat varmasti herätettyä ihmisten mielenkiinnon tehokkaasti kirjoitetulla tekstillä.

Vinkki: kannattaa pilkkoa yksi iso juttu tai tarina muutamaksi eri somesisällöksi. Pitkästä videohaastattelusta saa mahtavia lyhytklippejä, jotka puhuttaa somessa!

Verkostoilla kasvuun

Mitä enemmän tunnet ihmisiä eri toimialoilta, sitä paremmin tunnet potentiaaliset asiakkaat. Verkostointi ei ole kaikille luontevaa, mutta muutamankin oikean ihmisen tuntemisella voi olla suuri merkitys. Vaikka et välttämättä saisi heiltä suoraan toimeksiantoa, voit olla heidän silmissään luotettava henkilö, joka voi auttaa taas heidän verkostossaan olevia henkilöitä.

Verkostoitumistaitoa voi myös kehittää olemalla enemmän ihmisten kanssa tekemisissä. Älä pelkää tilanteita, missä saat kutsun yllättäviin tapahtumiin. Et koskaan tiedä kenet tapaat ja mitä mahdollisuuksia se tuo tullessaan.

Ei ole turhaan olemassa sanontaa, että kaupat tehdään saunassa. Parhaassa tapauksessa jää turhat ja epätehokkaat tapaamiset välistä ja löydät uudet asiakkaat rennossa tapahtumassa.

Ole aktiivisesti yhteydessä vanhoihin tuttuihin. Jos haluat pitää verkostoasi yllä, niin älä heitä hukkaan pitkään rakennettua kumppanuutta. Käy kahvilla tai syömässä ja vaihda kuulumisia. Et voi koskaan tietää mitä kaverin elämässä tapahtuu, jos et ota yhteyttä.

Alennusmyynnit lisäävät asiakkaita

Olet varmaan nähnyt joidenkin yritysten pitävän yllä jatkuvia alennusmyyntejä. Valveutuneet asiakkaat toki muistavat nämä alennusmyynnit, mutta silti kun tarve herää tuotteelle, muistetaan se sama huonekaluliike josta saa halvalla tavaraa. Toki jatkuvan alennusmyynnin ideana ei ole laskea omaa tuottoa, vaan tuotteiden hinnat pitää suunnitella tarpeeksi väljästi, että niistä voi alentaa hintaa.

Alennusmyyntien ei välttämättä tarvi aina olla suoraan hinnasta pois. Voit tarjota joitain lisäpalveluita alennettuun hintaan ja samalla luot kuvitelman alennuksesta. Miten asiakas näkee alennuksesi on merkittävämpää kuin mitä se oikeasti sisältää. Ilmainen konsultaatio voi tuntua hyvältä idealta asiakkaan mielessä ja sen avulla saat oikean myynnin aikaiseksi.

Mainostaminen on helpompaa jos on olemassa jokin konkreettinen mainostettava asia, kuten alennysmyynnit. Esimerkiksi kuluttajat toimivat todella impulsiivisesti ajattelematta sen enempää missä voisi olla muita tuotteita, jos alennusmyynti näyttää kivalle. Suunnittele siis mainoksesi tukemaan asiakashankintaa ja olet askeleen lähempänä uusia asiakkaita.

Ei se määrä, vaan laatu - hyödynnä vanhat asiakkuudet!

Lisämyynti ei varsinaisesti tarkoita uutta asiakasta, mutta se on huomattavasti halvempi tapa saada lisää myyntiä. Uuden asiakkaan hankinta maksaa aina enemmän, kuin vanhalle asiakkaalle tehty yhteydenotto.

Olet saanut jalkasi jo oven väliin ja voit tiedustella vanhalta asiakkaalta uusia tarpeita kätevästi. Saat lisämyyntiä asiakkaalta, joka on jo todennut toimintasi menestyksekkääksi.

Vanha asiakas on todennäköisesti helpommin tavoitettavissakin kuin uusi asiakas. Keskustelun voi aloittaa mukavalla kyselyllä miten asiat ovat menneet ja edetä siitä tarjoamaan lisäpalveluita tai tuotteita. Valitseehan asiakas todennäköisesti sinut, sillä tiedossa on laadukas palvelu.

Yhteydenpito pitää myös huolen siitä, että asiakas kokee olevansa arvokas. Ei kukaan lähde vaihtamaan yritystä jos heistä pidetään huolta jatkuvasti. Markkinoilla on yrityksiä, joiden tavoitteena on saada vain lisää asiakkaita, eikä ne huomioi olemassa olevia asiakkaita tarpeeksi hyvin.

partnerit

Partnereilla kasvua

Voit saada lisää asiakkaita myös tekemällä oikeanlaisia kumppanuussuhteita. Tarpeeksi lähellä toimialaasi oleva yritys voi tarjota samankaltaisia palveluita, mutta ei kuitenkaan suoraan ole kilpailija. Tarjoa rohkeasti kumppanuus toisen yrityksen kanssa, ja voitte mainostaa toistenne palveluita käytännöllisesti.

Asiakkaat saavat myös tällä tavalla lisäarvoa yrityksestäsi. Et välttämättä voi toimittaa asiakkaalle kaikkea mitä hän haluaa, mutta tiedät tekijän siihen, joka on luotettava. Partnerisuhteita voi ajatella samalla tavalla kuin verkostoitumista. Tiedät luotettavia toimijoita ja he tietävät sinut.

Menestyksekkäitä partnereita on myös mukava tuoda esille omilla sivustoilla. Toisen yrityksen logo herättää myös luotettavuutta toiminnastasi uusien asiakkaiden silmissä. Jos joku toinen luottaa jo sinuun niin miksi uusia asiakas ei luottaisi?

Tunnista ongelmat ennen kuin asiakkaasi huomaavat ne

Olet saattanut seurata yleistä keskustelua ja huomata asiakkaiden piirissä olevista ongelmista. Korjaa asiat ennen kuin asiakkaat ehtivät pyytämään niitä ja houkutat varmasti uusia asiakkaita sekä pidät vanhat mukana. Mikään ei asiakkaan mielestä ole ärsyttävämpää kuin painia samojen ongelmien kanssa päivittäin. Kaikki eivät viitsi mainita ongelmista.

Ratkaise ongelmia, mitä asiakkaat eivät tiedä edes olevan olemassa. Vielä parempaa jos ratkaiset kilpailevan yrityksen toiminnassa olevia puutteita. Asiakkaiden on helppo valita uudeksi toimittajaksi sinut, koska he eivät saa kilpailijalta vastaavaa palvelua.

Hyödynnä sosiaalista mediaa myynnissä

Varsinkin B2B-myynti on tapahtunut vuosikymmeniä puhelimen ja sähköpostin välityksellä. Vähitellen sosiaalisen median kanavat, kuten LinkedIn ovat nostaneet päätään ja ottaneet suurempaa roolia asiakashankinnassa.

Myös myyjä voi hyödyntää sosiaalista mediaa myynnissä. Esimerkiksi LinkedIn Sales Navigator voi auttaa merkittävästi lyhentämään prospektointiin kuluvaa aikaa tai auttaa saamaan asiakkaaseen yhteyden silloin, kun hän ei vastaa sähköpostiin tai puhelimeen.

Monelle ostajalle some on nykyään luontevampi tapa pitää yhteyttä. Mikset sinäkin?

sosiaalinen media myynnissä

Hyödynnä markkinointia ja mainontaa myynnissä

Markkinointi ja myynti nivoutuvat nykypäivänä yhä enemmän yhteen. Jos myyntisuppilossa ei ole tarpeeksi asiakkaita, yleensä maksettu mainonta on nopein keino saada sinne lisää asiakkaita.

Esimerkiksi mainontaa kannattaa pitkäaikaisena investointina, eikä vain projektikohtaisesti, että sen täytyisi maksaa itsensä välittömästi takaisin. Yksi asiakas voi tuoda monen monta projektia sinulle asiakkuuden aikana, kunhan pidät hänestä ja hänen bisneksestään huolta.

Yrityksen markkinointi ja mainostaminen hakukoneissa

Verkkosivun avulla saat jo suoraa näkyvyyttä hakukoneissa. Mitä enemmän sinulla on hakukoneoptimoitua sisältöä, sitä todennäköisemmin asiakas löytää sinut. Voit myös maksaa esimerkiksi Google Ads mainoksista, minkä avulla voit kohdentaa eri hakusanoilla näkyvyyttä.

Fyysinen markkinointi

Olet varmaan nähnyt kauppakeskuksissa sähkömyyjiä tai jotain vastaavaa. Yleensä tilanteet eivät välttämättä ole otollisia ostohetkelle, mutta saatat silti muistaa yrityksen tulevissa hankinnoissa. Perinteinen esitteiden lähettäminen ja jakelu on myös tehokas tapa saada yrityksen näkyvyyttä kasvatettua.

Sosiaalisen median maksettu mainonta

Usein sosiaalinen media on ihmisille hyvä ja helppo tapa viettää arkeaan. Voit maksetun mainonnan avulla päästä etusijalle asiakkaiden mieleen ja saada kauppaa ajasta ja paikasta riippumatta. Kannattaa ottaa selvää mitkä ovat parhaimpia toimintatapoja, jotta et maksa mainonnasta turhaan.

Kylmäsoittamisella markkinointi

Jos otat jatkuvasti yhteyttä uusiin asiakkaisiin, markkinoit samalla yritystäsi. Asiakas ei välttämättä osta puhelimessa, mutta jäät silti hänen mieleensä. Voi olla, että asiakas mainitsee myös tuttavapiirilleen toiminnastasi.